fredag, januari 30, 2009

Betala skatt eller inte?

Jag har funderat en del sedan sist på det där med att betala in skatt. Om jag säljer varor eller tjänster till privatpersoner, kan jag då välja om jag vill betala skatt?

Beror kanske på omfång men om jag gör det som näringsverksamhet. Annonserar om att det går bra att komma och köpa en vara? Självklart inte säger de flesta. Alla näringsidkare måste naturligtvis finna sig i att det är samma skatteregler för alla. Så långt är det ganska självklart.

Att alla restauranger som säljer mat lägger på 25% moms på maten är inte av elakhet utan därför att lagen kräver det (medan livsmedelsaffärerna har en lägre momssats, också det enligt lag, på färdigmat). Det senare är faktiskt inte helt logiskt.

Men hur som helst, alla måste följa lagen. Det ska bli spännande att se på måndag när Hagaskolans restaurang öppnar för allmänheten hur de redovisar momsen.

Eller går det att välja bort momsen?