onsdag, augusti 30, 2006

Bussar i Umeå

Umeå Koncernbolag har haft sammanträde på morgonen. Brita Natanaelsson, ny VD i Bostaden kom och presenterade sig. Känns väldigt positivt. En ny frisk kraft med gedigen erfarenhet och sympatisk framtoning.

Diskussionen om vad som måste göras för att förbättra busstrafiken har påbörjats. Äntligen.

Att gamla Ultra var en dyr historia för kommunen är ställt utom all tvivel. Antalet resenärer har minskat med ca 1,2 miljoner på årsbasis och intäktsförlusten uppgår sannolikt till mer än 15 miljoner kronor per år. 15 miljoner!!! Det är enorma pengar även för en kommun av Umeås storlek, helt i onödan. Det går att göra något åt saken det vet vi från andra kommuner. Få mer trafik för pengarna.

Detta är helt fantastiskt att det trots oppositionens envetna kamp tog så lång tid innan även socialdemokratin insåg att situationen var ohållbar.

Snabbare, billigare och bättre bussar är den paroll som jag har lanserat. Det måste bli verklighet men det kommer naturligtvis att ta tid att omvända umeborna att ta bussen. Desto viktigare är det att sätta igång på en gång. Idag är det långsamt och dyrt. Och turtätheten är låg.

Jag fick mycket stryk och kallades ofta för okunnig och mindre vetande när Ultradebattens vågor gick som högst. Med facit i hand var de argumenten bara ett desperat försök att rädda det som möjligen räddas kunde. I principfrågan har socialdemokratin fullständigt bytt inställning

Nu finns alla förutsättningar för att gå vidare men det gäller att våga ta steget. Som i så många andra frågor visar det sig att socialdemokratin inte förmår att tänka nytt på egen hand utan det krävs en opposition som idogt argumenterar för förändring.