fredag, januari 12, 2007

Ploga tavelsjöisen

Plogning av isar är återigen aktuell. Många vill åka långfärdsskridskor men Umeå kommun är kallsinnig- "he gå int" är det återkommande svaret. I två vintrar i rad har jag försökt att få till stånd en ändring. Andra kommuner gör det men i Umeå sägs det att lagstiftningen sätter upp restriktioner.

Denna gången är det Tomas Ferm som har tagit ett eget initiativ på Tavelsjön och plogat upp en bana. Efter vad som har sagts mig vid tidigare diskussioner skulle Tavelsjön vara ett mycket bättre alternativ ur säkerhetssynpunkt än Nydalasjön.

Jag har fått förklarat att Nydalasjön lämpar sig dåligt att ploga. Olika typer av kallkällor sägs göra den osäker. I det perspektivet framstår det som förnuftigt att ploga Tavelsjön

Det ska bli spännande att se om fritidsnämndens nya ordförande har något annat svar än det ryggradsmässiga nej som brukar komma ut som svar på mina interpellationer i kommunfullmäktige. Nu får jag författa en ny interpellation och ställa frågan om inte en upplogning av detta frusna vatten skulle vara positivt. Både för umeborna och för folkhälsan.