lördag, mars 03, 2007

Ingen gemensam historiebok

Vid det informella mötet mellan EU:s utbildningsministrar inom kort förväntas det tyska ordförandeskapet lägga fram ett förslag om en gemensam europeisk historiebok. Boken ska användas i skolundervisningen.

Jag tycker det låter som en stollig och rent av obehaglig idé. Vad är det för poäng med att försöka mejsla fram en gemensam historiesyn? Att försöka få folk att se på vad som varit på samma sätt? Den ambitionen bör vi inte ha i vår del av världen, den hör hemma i helt andra system.

Argumentet att en EU-initerad historiebok skulle öka någon slags "europeisk identitet" tror jag inte alls på. Risken är väl snarast att reaktionen blir den motsatta. Sånt här ska inte politiker ägna sig åt. Det finns naturligtvis olika syn på händelser och förlopp i historien - och det är väl inte bara mellan länder som tolkningen varier. Men vad är det problemet med det. Därmot kan det väl vara bra att understryka att människor/folk/länder etc faktiskt ser olika på historien. Och att förklara detta men utan ambition att likrikta.

Den danska utbildningsministern säger nej till en gemensam europeisk historiebok. Eftersom den "danska regeringen inte blandar sig inte i hur undervisningsmaterial utformas". Ett positivt ställningstagande och väl uttryckt.

Till min sorg ser jag att Sveriges skolminister Jan Björklund är positiv till idén. Men förhoppningsvis har jag missuppfattat hans inställning.