onsdag, september 26, 2007

Läs-, skriv-, räkna kunskaper

Uppenbarligen har Lotten inte märkt att regeringens åtgärder för att komma tillrätta med skolan i Sverige har varit både många och genomtänkta. Det största sveket i den svenska skolan är enligt min åsikt att inte se till att alla får lära sig läsa och skriva tidigt i skolan.

Regeringen satsar också extra på läs-, skriv- och räkna kunskaper, lärarlyft, fokus på kunskaper lärlingsutbildning mm.

Lärlingarna ska inte läsa kärnämnen lika många timmar som övriga gymnasieelever, men de som så önskar ska ges den möjligheten. Det ska alltid vara möjligt att senare i livet läsa in grundläggande högskolebehörighet på en gymnasieskola eller komvux.

Varannan elev hoppar av från dagens yrkesutbildningar och bara en av fem elever lämnar det individuella programmet med godkända betyg. En lärlingsutbildning skulle ge dessa elever en chans till utbildning och lärande.

I Umeå klagar gymnasieskolan och hävdar att 25 % av eleverna inte har tillräckliga kunskaper för att klara sina studier. De behöver stöd i att läsa, skriva och räkna. Så går det när alla hoppas att någon annan ska ta itu med problemet och att det förhoppningsvis löser sig av sig självt. Varför vänta till gymnasiet att lära ut grundläggande kunskaper? Hur kul är det att sitta av lektioner för den som inte har baskunskaper i språket. Här måste det till kraftinsatser.

Att liksom strutsen blunda för att det finns problem i skolan löser inte problemet. Skolan måste vara till för alla och möta alla elever. Uppenbarligen har den nuvarande modellen misslyckats. Hur många fler elever ska misslyckas innan det sker något?

Jag vet inte om situationen i Storuman är annorlunda än i Umeå och i övriga Sverige. I så fall är ni bara att gratulera.