lördag, september 02, 2006

Ordningsomdömen

Min dag som valarbetare är slut. Hemma från valstugan på torget. Imorgon är det 14 dagar kvar till valdagen. Det gäller att mobilisera in i det sista.

Idag har jag skrivit en motion till kommunfullmäktige om ordningsomdömen i skolan. Hur kan någon vara emot ordningsomdömen i terminsbetygen?

Alla de debatter jag har haft i kommunfullmäktige om mobbning och mobbade elever brukar sluta med att någon (oftast vänsterpartiet) anser att det är synd om mobbaren och att folkpartiet är elaka som inte inser detta. Varför ska den mobbade eleven behöva flytta? I förra veckan träffade jag en mamma med sin dotter som hade en lång och förfärlig historia att berätta om hur det är att vara mobbad och gång på gång tvingas byta skola. En verklighet som de flesta inte vill erkänna att den finns i Umeå.

Mobbning är ett utslag av en allt stökigare svensk skola. Det finns många fler. En internationell undersökning visar att svenska elever skolkar, svär och slåss mest i västvärlden. Men ordningsproblemen är inte lärarnas fel, det är skolpolitikens.

Under mer än trettio år har skolornas möjlighet att ingripa mot stöket minskat. Alla lärare vill upprätthålla tryggheten i klassrummet, men politikerna har dragit undan mattan för varje försök. Det obefintliga politiska stödet till de lärare och rektorer som faktiskt vågar ta konflikter med elever gör att många drar sig för att ens försöka.

Utvecklingen måste brytas. Folkpartiet vill ge lärarna de verktyg som krävs för att skapa en trygg arbetsmiljö. Alla skolor måste ha tydliga ordningsregler, väl förankrade hos elever, lärare och föräldrar. Folkpartiet vill dessutom införa ett ordningsomdömen i alla elevers terminsbetyg. Det är alltså en motion med den innebörden jag nu lämnat in.

I omdömet ska det framgå om eleven skolkar, kommer för sent till lektionerna eller är stökig. Det ska också stå om eleven är aktiv på lektionen, läser sina läxor och tar hand om skollokaler och skolböcker.

Det är mycket som behöver förändras, jag hoppas att jag får chansen.

_________________________________________________________________
Klarar kräftskivan vädret? http://www.msn.se/weather/