måndag, augusti 13, 2007

Absurt tillståndsbeslut!

Numera är jag ledamot av kommunens tillståndsutskott. Utskottets uppgift är att tillstyrka/avslå ansökan om tillstånd att servera alkoholdrycker samt att följa upp hur beviljade tillstånd hanteras och fungerar.

Ibland är det knepigt, andra gånger inte. Vid senaste sammanträdet, i onsdags, bestämde jag mig för att gå emot tjänsteskrivelsen.

Ska alkoholtillståndet inkludera trappan eller inte? Ja den kluriga frågan hade tillståndsutskottet att ta ställning till.

Tillsammans med Socialnämndens ordförande var jag beredd att utöka det tillåtna området att tillåta transport av ölglaset mellan våningarna. Utskottet var dock av annan uppfattning. Efter votering (3-2) beslutades att alkoholtillståndet inte innefattar trappan.

Eller som det står i beslutet:

"Det är inte tillåtet att medhava och/eller förtära alkoholdrycker och lättdrycker i trappan mellan plan 2 och 3 under nattklubbkvällar. Trappan är under dessa kvällar inget serveringsområde.

"För min del återstod enbart att reservera mig mot det fattade beslutet. En del krogar har serveringstillstånd i trappan och andra får det inte. I mitt tycke blev detta ett smått absurt beslut.

Men sista ordet är inte sagt ännu. Beslutet kan överklagas.