lördag, december 22, 2007

Ingen oväntad utveckling i Kosovo

För ett tag sedan hade jag förmånen att i egenskap av Europarådets valövervakare besöka Kosovo. Som jag bloggat om tidigare upplevde jag ett sargat samhälle med enorm arbetslöshet, ständiga strömavbrott och med en befolkning som präglades av dyster framtidstro.

Ett ljus i mörkret fanns dock hos de 90 procent av befolkningen som tillhör den albanska majoriteten. Självständighet från Serbien var inte längre en fråga om huruvida det skulle inträffa utan snarare när.

Nu visar det sig dock, något som egentligen var väntat, att processen mot självständighet inte går så smidigt som kosovoalbanerna önskat. Även om EU och USA stödjer tanken på Kosovo som en självständig stat så är en sådan utveckling utesluten av Serbien och Ryssland.

Hur det hela slutar är idag omöjligt att svara på men det finns tyvärr en överhängande risk att oroligheter utbryter. Kosovoalbanerna kommer inte hur länge som helst att acceptera ett dödläge i förhandlingarna och för Serbien är en förlust av Kosovo, som de själva säger är serbernas vagga, inte ett alternativ.

KFOR-soldaterna lär få stanna i området länge, hur det än slutar gällande självständigheten. Jag hoppas bara att de människor jag träffade och alla andra i Kosovo ska slippa våldsamheter, fattigdom och annat elände. Det har dessa människor redan haft för mycket av!