måndag, januari 07, 2008

God fortsättning på det nya året!

Åter till politiken efter att ha hälsat på min mamma i Skövde. Äldreomsorgen är det gemensamma samtalsämnet när jag träffar mina gamla skolkamrater. Alla har föräldrar i 85-års åldern som behöver hjälp och stöd.

50-talisterna är generationen vars barn kräver service oavsett hur gamla de är och på vars axlar äldreomsorgen till stor del vilar. Klämda från alla håll (kanske inte så underligt att det blir väl mycket för många som dessutom samtidigt kämpar med karriär och det egna hushållet.)

En fungerande och offentligt finansierad välfärdsförsäkring är en förutsättning för att den här knepiga ekvationen ska kunna lösas, det är jag övertygad om. Men lika viktigt är det att säga att det innebär inte att allting måste ske i offentlig regi.

Själv ska jag vårda - i alla fall försöka - mina vänner för att ha många som jag kan umgås med på ålderns höst. Den biten är också viktig, det visar inte minst otaliga undersökningar om friskhet och välbefinnande. Men det måste jag ta tag i själv. Det kan vi inte besluta om i kommunfullmäktige.