tisdag, april 21, 2009

Dyrt och dåligt???

Idag har domen fallit över Umeås äldre- och hemtjänst. I en nationell undersökningning så ligger Umeå dåligt till. Detta trots att kostnaderna är höga. Uppenbarligen har det inget samband eller som någon sa Umeå har 'kvantitet' men inte 'kvalité'.

Nu är goda råd dyra! Hur förklara att brukarna är mindre nöjda här än på andra platser? Min korta erfarenhet från politikområdet i Socialnämnden har gett mig insikter som var helt nya för mig.

Jag har alltid trott att brukaren är i centrum (och vars behov också styr verksamheten). I verkligheten låter det ibland (obs ibland och inte alltid) som det är personalen som är verksamheten och att brukarna får anpassa sig till detta.

Kontinuitet i hemtjänsten är väldigt svårt att få till och det spelar liksom ingen roll hur många gånger som det beslutas av politiken.

När det kommer till verkligen är det politikerna som beslutar 'VAD' som ska göras men tjänstemännen beslutar om 'HUR' det ska göras. Och därmed mötas aldrig de två.

Kanske detta kan bli ett uppvaknande! Det måste till förändring om brukarna ska bli nöjda.