torsdag, mars 08, 2007

Ungdomar ska inte gå utan sysselsättning

Familjens ungdomar har hört av sig från sina vistelseorter. Dottern har just lämnat Los Angeles och är tillbaks i skidbacken och jobbet på coffeshopen i Salt Lake City.

Marinens skolfartyg Falken har lagt till vid ännu en kanarieö och sonen rapporterar att han som toppgast har fått jobba under överfarten. Tack vare tekniken har vi kontakt med ungdomarna. Skype är en ny bekantskap för både föräldrarna och farmor. Otroligt bra att kunna ringa billigt.

När jag var i Claras ålder jobbade jag tvåskift på Rockwool i Skövde. Isoleringsmaterial (stenull) av olika slag och dimensioner tillverkades. Jag tillhörde de första svenska tjejerna vid bandet (de finska tjejerna var allra först). Att plocka skivor från vänster till höger och omvänt var arbetsuppgiften samt extraarbete på natten att packa lösull. Det var de tuffa grabbarna (och jag) som stod ut med att ullen kröp in i såväl hud, näsa, öron mm.

När jag var i Clas ålder (några år senare) jobbade jag på Folkpartiets ungdomsförbund med ansvar för personal, ekonomi, fältorganisation - ja, allt utom politiken. Lönen var i stort sett densamma för bägge jobben men därefter slutade likheten.

Idag verkar det tufft för många unga att komma in på arbetsmarknaden. Att hitta ett första jobb med allt vad det innebär av tidpassning, arbetskamrater och egen inkomst är viktiga beståndsdelar i utvecklingen att ta ansvar för sitt eget liv. Det förefaller svårare att komma in på arbetsmarknaden idag än när jag var ung.

Men jag tror det är viktigt att börja någonstans även om det inte är drömjobbet eller särskilt bra betalt. Min pappa var stolt över mig när jag jobbade på fabriken. Uppfödd i en arbetarsläkt var det viktigt att arbeta och göra rätt för sig. Det har också varit min ledstjärna i livet. Jag ska kunna försörja mig och mina barn. Ja, numera försörjer sig familjens ungdomar själva även om det sker på ett litet annat sätt än när jag var i samma ålder.

Ungdomar ska inte gå utan sysselsättning. Allt för många i Umeå tvingas söka försörjningsstöd (socialbidrag) i ung ålder. Jag är övertygad om att det skulle kunna vara annorlunda - bemanningsföretagen skulle säkert lösa problemet bara de fick chansen.