Roligt att fler tänker framåt!
Gårdagens blogg om framtidens möjligheter i Umeå väckte tydligen ett intresse från flera. Så roligt! Som politiker är man helt beroende av synpunkter, både positiva och negativa, från umeborna. Bloggen är verkligen en fantastisk skapelse, dels kan man snabbt publicera sina tankar och åsikter, dels kan läsarna lika snabbt reagera! Papperstidningen har givetvis fortfarande ett stort värde och själv skriver jag både insändare och debattartiklar. Men utrymmet är begränsat på "Västerbottens största torg" (= VK:s åsiktssidor) - bloggosfären är närmast obegränsad.
Men låt mig fundera vidare över (de fysiska) utvecklingsmöjligheterna "post-E4": Den stora förbättringen av trafiksituationen blir naturligtvis när hela vägpaketet är klart. Det kommunen nu diskuterar med regeringen / vägverket handlar om den västra länken, som INTE kommer att gå genom en tunnel under backen (alldeles för dyrt!) utan längre västerut. Hänsyn kommer givetvis att tas till befintlig bebyggelse. Den norra länken sak sedan binda ihop E12 med E4 norr om centrala sta'n, d.v.s. genom gamla I20-området. Inga timmerbilar kommer att behöva gå genom centrum längre, inte heller långtradare till eller från det stora lagerområdet på Klockarbäcken. Det logistikcentrum som planeras i anslutning till den nya bangården (vid VK-huset) kommer också att nås utan att man behöver passera centrum.
Nej, jag tror absolut inte att bilismen kommer att försvinna - jag önskar det inte heller. Jag önskar mig mer bränslesnåla bilar och bilar som drivs med annat än olja och den utvecklingen kommer, med stormsteg, skulle jag tro. Det betyder förstås att umeborna kommer att fortsätta att använda Västra Esplanaden när man behöver passera centrum i nord-sydlig riktning. Men trafiken kommer att flyta så väldigt mycket bättre när man slipper långtradare, som blockerar hela kvarter och åstadkommer stopp.
Paradgatan Rådhusesplanaden - att jag kallar den så, är för att det var så den en gång byggdes! Ursprungligen kom resande till Umeå med båt och lade till vid kajen, det var därför Rådhuset hade sin entrésida mot älven till. Så kom då järnvägen även till Umeå, resenärerna kom med tåg och Rådhuset fick ytterligare en entrésida. Och en pampig gata byggdes, för att leda från järnvägsstationen till Rådhustorget. Frågan är vad vi nu ska göra med paradgatan? Markförhållandena är tyvärr rent usla, mest bestående av svartmocka, som alla byggare vet är ett minst sagt besvärligt material att bygga i. Det underjordiska garage som en majoritet i kommunfullmäktige vill bygga, kommer att bli dyrt, mycket dyrt, den saken är säker. Förutom att markförhållandena är bedrövliga, finns det en hel del ledningar som måste hanteras. Bara flytten av Telias ledningssystem är kostnadsberäknat till 8,5 Mkr, som kommunen givetvis måste betala!
Nej, mitt råd är lägg underjordsdrömmarna åt sidan. Men fundera mera över hur Rådhusesplanaden ska utvecklas. Esplanad eller boulevard, till exempel?
Men låt mig fundera vidare över (de fysiska) utvecklingsmöjligheterna "post-E4": Den stora förbättringen av trafiksituationen blir naturligtvis när hela vägpaketet är klart. Det kommunen nu diskuterar med regeringen / vägverket handlar om den västra länken, som INTE kommer att gå genom en tunnel under backen (alldeles för dyrt!) utan längre västerut. Hänsyn kommer givetvis att tas till befintlig bebyggelse. Den norra länken sak sedan binda ihop E12 med E4 norr om centrala sta'n, d.v.s. genom gamla I20-området. Inga timmerbilar kommer att behöva gå genom centrum längre, inte heller långtradare till eller från det stora lagerområdet på Klockarbäcken. Det logistikcentrum som planeras i anslutning till den nya bangården (vid VK-huset) kommer också att nås utan att man behöver passera centrum.
Nej, jag tror absolut inte att bilismen kommer att försvinna - jag önskar det inte heller. Jag önskar mig mer bränslesnåla bilar och bilar som drivs med annat än olja och den utvecklingen kommer, med stormsteg, skulle jag tro. Det betyder förstås att umeborna kommer att fortsätta att använda Västra Esplanaden när man behöver passera centrum i nord-sydlig riktning. Men trafiken kommer att flyta så väldigt mycket bättre när man slipper långtradare, som blockerar hela kvarter och åstadkommer stopp.
Paradgatan Rådhusesplanaden - att jag kallar den så, är för att det var så den en gång byggdes! Ursprungligen kom resande till Umeå med båt och lade till vid kajen, det var därför Rådhuset hade sin entrésida mot älven till. Så kom då järnvägen även till Umeå, resenärerna kom med tåg och Rådhuset fick ytterligare en entrésida. Och en pampig gata byggdes, för att leda från järnvägsstationen till Rådhustorget. Frågan är vad vi nu ska göra med paradgatan? Markförhållandena är tyvärr rent usla, mest bestående av svartmocka, som alla byggare vet är ett minst sagt besvärligt material att bygga i. Det underjordiska garage som en majoritet i kommunfullmäktige vill bygga, kommer att bli dyrt, mycket dyrt, den saken är säker. Förutom att markförhållandena är bedrövliga, finns det en hel del ledningar som måste hanteras. Bara flytten av Telias ledningssystem är kostnadsberäknat till 8,5 Mkr, som kommunen givetvis måste betala!
Nej, mitt råd är lägg underjordsdrömmarna åt sidan. Men fundera mera över hur Rådhusesplanaden ska utvecklas. Esplanad eller boulevard, till exempel?
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home