fredag, oktober 24, 2008

Bryssel nästa!

Det är hög tid att lokalpolitikerna invaderar Bryssel. Med tanke på att runt 60 procent av de beslut som tas i kommunfullmäktige berörs av EU-lagstiftning är det hög tid. Det är också hög tid för Västerbotten att komma ner från läktaren och aktivt delta i matchen. Sverige är medlem av EU. Sverige har mycket att bidra med.

I kristider prövas vännen heter det. Just nu visar det sig att det är en väldig tur för Europa att det finns en gemensam valuta. Sverige har fått känna av hur det är att stå utanför när kronan rasar både mot euron och dollarn, men tänk vilken röra det skulle ha varit om euron inte funnits.

Krisen i Georgien är en annan sak. EU gjorde gemensam sak och ställde krav. Om det är någon som tror att Europa hade varit starkare utan EU så vill jag bara påminna om att den ryske björnen fortfarande lever. Ett starkt EU utgör ett hinder för fortsatta krigshandlingar.

Ska Europa växa sig starkt och vara en kraft att räkna med så måste det finnas ett gemensamt agerande. Därför måste också beslutsprocesserna bli tydligare och mer öppna.

Med min långa erfarenhet från den lokala politiken har jag mycket att bidra med i Europaparlamentet. Blir jag vald ska jag satsa krutet på barns och kvinnors utsatthet och på att bekämpa sexslavhandeln. Det är en skamfläck för Europa men inte något man så gärna pratar om i EU:s finrum. Det ska jag ändra på.

Det finns oerhört mycket kvar att göra. Jag åtar mig gärna uppdraget!