torsdag, oktober 09, 2008

En amazon är i sta'n

Margareta Winberg är i sta'n, bl.a. för att presentera sin bok, Lärarinna i politikens hårda skola. Tyvärr har jag själv inte tillfälle att lyssna på henne, men har ju läst en del om boken och hört en del skvaller.

Sysslar man med politik på heltid - som jag gör - är det alltid intressant att läsa och höra om andra politikers erfarenheter - inte minst kvinnors. Margareta Winberg lär ha sagt att en anledning till att hon skrivit boken är, att de allra flesta "politiska memoarböckerna" (och dom är många!) skrivs av män. Dessa böcker kommer att finnas med när vår tids historia skrivs ("det var så här det var, berättat av en som var med") och om det då huvudsakligen är mäns memoarer som är källor, blir bilden tämligen ensidig. Ett nog så viktigt skäl att även kvinnor ska skriva, tycker jag. "Sanningen" om vad som hände kommer alltid att vara subjektiv; desto viktigare då att flera röster hörs.

Jag delar förvisso inte Margareta Winbergs grunduppfattning, men ändå kan jag inte låta bli att beundra en kvinna som så lojalt och med sådan energi tjänat inte bara sitt parti utan även sitt land. Margareta Winberg är sannerligen en amazon.