Bättre träna matte i skolan än efter!
Det går inte att försvara att nästan var 10:e elev (8%) i Umeå inte har tillräckliga kunskaper för att börja gymnasiet. Behovet av tidig uppföljning av elevernas kunskaper är uppenbar. Regeringen är inne på rätt spår med fler diagnostiska prov. Ett systemfel som slutar i undermåliga kunskaper - och katastrof för många individer - måste täppas till.
Antalet obehöriga elever till gymnasiet ökar i Sverige. Enligt uppgift i lokalpressen så uppnår 8,5% av eleverna i Umeå inte målet i matematik. Under sommaren ska tidigare kunskapsluckor repareras, får vi veta nu av en ansvarig tjänsteman vid intagningsenheten (VF15/8).
Är detta slugt? Varför inte lära barn att räkna tidigt i skolan. Varför vänta till sommarlovet efter årskurs nio? En vanlig förklaring är att ingen i förväg kunde förutse att matematikkunskaperna skulle vara så låga i årskurs nio. Kunskaperna skulle ju kunnat bli bättre med tiden. En annan förklaring är att eleverna med dåliga kunskaper inte i onödan ska pekas ut därför att detta kan vara stigmatiserande.
Det är tveksamma synpunkter, det måste bli slut på låt gå- mentaliteten. Barn som har svårigheter med matematik (och lära sig läsa och skriva) måste få hjälp omgående. Föräldrarna och hemmet måste involveras i skolarbetet på ett helt annat sätt än idag.
Såg i ett nyhetsinslag i England att franska föräldrar och barn jobbar ihop på sommarlovet för att repetera kunskaper som är nödvändiga för den fortsatta skolgången. Mycket positivt tyckte föräldrarna. Kritikerna anser säkert att alla föräldrar kanske inte har tillräckliga kunskaper för att klara detta upplägg. Men även detta löses i Frankrike likväl av föräldrautbildning.
Antalet obehöriga elever till gymnasiet ökar i Sverige. Enligt uppgift i lokalpressen så uppnår 8,5% av eleverna i Umeå inte målet i matematik. Under sommaren ska tidigare kunskapsluckor repareras, får vi veta nu av en ansvarig tjänsteman vid intagningsenheten (VF15/8).
Är detta slugt? Varför inte lära barn att räkna tidigt i skolan. Varför vänta till sommarlovet efter årskurs nio? En vanlig förklaring är att ingen i förväg kunde förutse att matematikkunskaperna skulle vara så låga i årskurs nio. Kunskaperna skulle ju kunnat bli bättre med tiden. En annan förklaring är att eleverna med dåliga kunskaper inte i onödan ska pekas ut därför att detta kan vara stigmatiserande.
Det är tveksamma synpunkter, det måste bli slut på låt gå- mentaliteten. Barn som har svårigheter med matematik (och lära sig läsa och skriva) måste få hjälp omgående. Föräldrarna och hemmet måste involveras i skolarbetet på ett helt annat sätt än idag.
Såg i ett nyhetsinslag i England att franska föräldrar och barn jobbar ihop på sommarlovet för att repetera kunskaper som är nödvändiga för den fortsatta skolgången. Mycket positivt tyckte föräldrarna. Kritikerna anser säkert att alla föräldrar kanske inte har tillräckliga kunskaper för att klara detta upplägg. Men även detta löses i Frankrike likväl av föräldrautbildning.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home