Etanol och parkeringssubventioner
Etanol eller inte. De är en av dagens stora nyheter. Etanolbilar leder till svält i Afrika. I sammanhanget kan jag inte låta bli att påminna om att Umeå tyvärr fortsätter att ge parkeringsrabatt för etanolbilar (och hybrider). Att rabattera parkeringar i centrum är en dålig politik. Det faktum att en bil drivs med etanol innebär inte att trafikproblemen i city blir mindre. Därtill: Den bästa miljögärningen umeåborna kan göra är att inte ta någon bil överhuvudtaget till centrum.
Kommunen har också bestämt sig för fortsatt medlemskap (ca 600 000 kr/år) i Bio Fuel Region. En organisation som bl. a marknadsför etanol. Folkpartiet sa nej till detta beslut. (Vilket inte hjälpte ett enda dugg). Jag lämnade in följande reservation:
Umeå Kommuns engagemang i BioFuel Region bör inte förlängas. Varför ska en kommun vara medlem i en förening som i huvudsak är talesman för en speciell lösning på miljöproblem med bilar men vägrar att se att även bensin- och dieselsnåla bilar är en förbättring för miljön. 240 limpor bröd eller 50 liter etanol? - så drastiskt formulerade tidningen DN frågan. Umeå bör snarast avsluta sitt medlemskap i Bio Ful Region.
Kommunen har också bestämt sig för fortsatt medlemskap (ca 600 000 kr/år) i Bio Fuel Region. En organisation som bl. a marknadsför etanol. Folkpartiet sa nej till detta beslut. (Vilket inte hjälpte ett enda dugg). Jag lämnade in följande reservation:
Umeå Kommuns engagemang i BioFuel Region bör inte förlängas. Varför ska en kommun vara medlem i en förening som i huvudsak är talesman för en speciell lösning på miljöproblem med bilar men vägrar att se att även bensin- och dieselsnåla bilar är en förbättring för miljön. 240 limpor bröd eller 50 liter etanol? - så drastiskt formulerade tidningen DN frågan. Umeå bör snarast avsluta sitt medlemskap i Bio Ful Region.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home