tisdag, september 05, 2006

Mycket ska man höra

Mycket ska man höra innan örona ramlar av. I går kväll deltog jag i en debatt anordnad av Prej /Projektet för integration mellan invandrare och svenskar i Umeå. Jag upplevde att Margareta Rönngren (för-och grundskolenämndens ordförande) som företrädde socialdemokraterna hade lite svårt att förklara hur fler invandrare ska få arbete och varför det finns så många hinder för invandrade svenskar att arbeta i Sverige. Trots en gedigen utbildning och erfarenhet från hemlandet så anser det svenska samhället att de inte duger.

I slutet av debatten berättade Margareta R att Umeå kommun har ett system (eller möjligen ska införa) för att avidentifiera personuppgifterna. Jag satte bokstavligt talat kaffet i halsen. Sanningen är ju att det det socialdemokratiska partiet i Umeå på alla sätt har motsatt sig en sådan utveckling. Folkpartiet har tidigare motionerat om att avidentifiera ansökningshandlingarna men fick i maj 2005 avslag på förslaget. Folkpartiet, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Rättvisepartiet var för. Emot var Socialdemokraterna Centerpartiet och Moderaterna.

I dag på arbetsutskottet har jag för säkerhets skull frågat socialdemokraterna om de nyligen har ändrat sin politik. Men Holmlund förklarade att uppfattningen kvarstår. Uppenbarligen var påstående från Margareta ett sätt att framstå i positiv dager, att det skulle låta bra inför den publik som fanns på debatten i går kväll. Att det inte fanns någon som helst sanning i utsagan verkar vara av underordnad betydelse.

Att hon redan tidigare på kvällen sagt att inrättandet av en bostadsförmedling är positivt, brydde jag mig inte om att kommentera. Margareta Rönngren är uppenbarligen okunnig om att Umeå kommun (med Lennart Holmlund i spetsen) kraftfullt har avvisat förslaget liksom flera andra remissinstanser.

För att undvika missförstånd frågade jag efter debatten Margareta Rönngren om detta, med de avidentifierade handlingarna, verkligen var rätt uppfattat av mig. Hon vidhöll detta.