fredag, september 19, 2008

Floppartad PR-start för Umeå!

Man håller sig för pannan!

Att tro att björkar är fria affischeringsytor? Varför tror kommunen att Folkpartiet har kämpat så hårt för kommunala affischeringstavlor? Varför ha särskilda ställen att affischera på när det går bra att drapera första bästa björk med budskap?

När jag ändå är inne på spåret: Vem har lovat 'Kurt kokar skalle' en utomhusföreställning starkt sponsrad av Umeå Kommun att affischera på (sannolikt) varenda elskåp i Umeå? Någon ambition att ta bort de samma finns uppenbarligen inte. Elskåp på smågator där ingen någonsin har kommit på (tidigare) att affischera är fortfarande draperade med affischen.

Ett absolut krav vid bidragsgivning i framtiden är att utryckligen påtala att el-skåp och liknande ställen, inte är tillåtna affischeringsplatser. Det handlar inte om ungdomligt oförstånd. De ansvariga är i högsta grad vuxna.

Att göra det lilla extra som sticker ut är naturligtvis alla PR-makares dröm. Att regler som är till för alla andra kan brytas ligger nära tillhands (uppenbarligen). I valrörelser brukar det nästan alltid vara något ungdomsförbund som går över gränsen (och sätter upp affischer på fel plats). Det brukar rendera en kraftfull tillsägning och omedelbar nedtagning från moderpartiet.

Problemet i björkfallet är att det är inte något (som med god vilja) kan betraktas som ungdomlig okunskap. Här är själva syftet att göra det som inte är tillåtet för att sticka ut. Det manar verkligen till eftertanke. Oförargliga bandroller denna gången, vad ska det bli nästa gång? Allt betalt med skattepengar.