fredag, september 19, 2008

Är det ok att skolka?

Ungdomar som hamnar snett med droger och annat har i många gånger en 'strulig' skolgång. Många gånger har jag i kommunens 'Individ och familjeutskott' reagerat på att ungdomen i fråga har kunnat vara frånvarande (skolkat mm) under en mycket lång tid utan att varningsklockarna har ringt.

Numera vet jag att sannolikt har varningsklockorna ringt men pga av diverse anledningar så har det inte hänt så mycket med ärendet när det kommer till socialtjänsten.

Jag vill uttala mitt stöd till rektor Daniel Wirestrand med personal på Bräntbergsskolan. Genom att markera att varken skolk eller upprepade sena ankomster är acceptabelt så sätter han också ribban för skolan.

Självklart kan både frånvaro och för sen ankomst ha helt legitima skäl men vuxenvärlden måste ändå markera att det normala är att komma i tid.

Jag har svårt att förstå upprördheten över att skolan kommer att bry sig om den elev som kommer på glid och börjar skolka mer och mer.

Det värsta som kan hända den som är på det sluttande planet är att omgivningen slutar att bry sig, att ingen frågar efter personen, att bli osynlig? Heja på Daniel och Bränbergsskolan ni bryr er.

Det känns skönt att veta att ni inte lämnar någon i sticket!